Experiența unei mașini automate de spălat și dezinfectat instrumente stomatologice are un impact tehnologic pentru întreaga echipă din clinică. O dată cu introducerea unei mașini și cu crearea de circuite noi în fluxul de activități al clinicii se pun bazele viitoarelor strategii de dezvoltare și optimizare pentru atingerea bunelor practici în decontaminarea și reprocesarea instrumentelor stomatologice.

scican-camera-sterilizare

Mașinile automate de spălat și dezinfectat Hydrim sunt echipamente tehnologice moderne pe care asistentele le consideră ușor de utilizat, în clinicile unde aceste unități au fost deja instalate. Experiența noastră cu echipamentele Hydrim este de peste 5 ani, iar ceea ce ne motivează să continuăm cu promovarea acestor echipamente este:
  1. Satisfacția oamenilor care folosesc mașinile zi de zi în clinici;
  2. Recomandările pe care medicii și le fac între ei cu privire la utilizarea mașinii automate de spălat și dezinfectat;
  3. Achiziționarea a unei a doua sau a treia mașini în clinici, concomitent cu extinderea clinicii sau deschiderea de noi clinici.

Trebuie menționat de la început faptul că timpul fix de procesare (60 de minute) impune adoptarea unor practici noi de lucru de către asistente în rutina zilnică. La început este nevoie de o adaptare la modul de lucru, iar această adaptare poate fi primită cu reticență, refuz sau ostilitate de către asistente, în funcție de gradul lor de adaptare la schimbări și noutăți. Inițial poate fi nevoie de câteva zile sau săptămâni de discuții, apeluri telefonice, indicații sau recomandări pentru ca trecerea de la procesarea manuală la procesarea automată să fie cât mai lină.

O mașină automată de spălat și dezinfectat înseamnă o schimbare majoră în procesarea instrumentelor în clinica stomatologică. Deținătorul clinicii ar trebui să aibă foarte clar structurate următoarele întrebări și să dețină răspunsurile pentru a pregăti intrarea facilă a mașinii în fluxurile clinicii.
  1. Câte instrumente folosim în medie la o intervenție și câte intervenții avem într-o oră. Țineți minte că o mașină Hydrim C61WD G4 are capacitatea de a procesa într-un ciclu aproximativ 120 de instrumente, in funcție de forma și dimensiunea lor.
  2. Ce instrumente pot spăla în mașină și ce nu pot spăla. Pentru aceasta trebuie să urmăriți cu atenție recomandările de reprocesare a instrumentelor de la producători sau distribuitori. Cele mai multe instrumente stomatologice produse de companii cu reputație sunt compatibile cu procesarea automată. Producătorul de instrumente Stoma din portofoliul Lant Dental recomandă cu fermitatea procesarea instrumentelor în echipamente automate în detrimentul altor modalități.
  3. De cât timp este necesar pentru ca o mașină să se umple cu instrumente și să demareze un ciclu. Pentru aceasta trebuie să aveți deja răspunsul la întrebarea 1 de mai sus.
  4. Cât durează ciclul complet de decontaminare. În Hydrim întregul ciclu de procesare (clătire – spălare – dezinfectare – clătire – uscare) durează 60 de minute.
  5. Aveți suficient stoc de instrumente pentru a evita lipsurile în perioadele aglomerate?

instrumente proteste în hydrim c61wd g4Sursa foto: Lant Dental. Instrumente procesate în Hydrim C61WDG4

Incidența virusului Creutzfeldt-Jakob (prioni) în statele europene în anii 1990 a necesitat o reevaluare a modului în care se asigură prevenirea și controlul infecțiilor în clinicele stomatologice, în special în ceea ce privește reprocesarea instrumentelor. La cursul de Digitalizare a Sterilizării, susținut de Jaroslaw Rafalski în România în octombrie 2019, acesta a subliniat faptul că modalitatea ideală de a elimina prionii este în cadrul procesului de spălare-dezinfectare-clătire, în mod mecanic. Materialele biologice și cele folosite în timpul tratamentului pot rămâne pe instrumente și astfel pot proteja agenții patogeni de la distrugere în timpul ciclurilor de sterilizare. Dacă un instrument nu este temeinic spălat, dezinfectat și clătit, el nu poate fi sterilizat. Un instrument murdar/procesat superficial și apoi pus la sterilizat nu poate fi considerat steril. Dacă are reziduuri pe el, chiar fiind sterilizat – nu este un instrument care să poată fi folosit în gura pacientului. De aceea este foarte important ca medicii, dar mai ales asistentele să înțeleagă că: spălarea și dezinfectarea instrumente sunt condiții esențiale pentru ca instrumentele să fie apoi sterilizate și utilizate în cadrul intervențiilor.

sursa-foto-jaroslaw-rafalski-curs-bucurestiSursa foto: extras din cursul oraganizat de Lant Dental "Digitalizarea sterilizării în România prin alinierea la standardele occidentale", susținut de Dr. Jaroslaw Rafalski în București

În România și în majoritatea țărilor europene sunt agreate 3 modalități de reprocesare a instrumentarului:
  1. Manuală
  2. În baie cu ultrasunete
  3. În mașina automată de spălat și dezinfectat.

Dintre cele trei modalități, doar mașina automată de spălat și dezinfectat asigură un ciclu complet de decontaminare și este metoda recomandată de experți. Experții recomandă reprocesarea instrumentelor în mașini automate de spălat și dezinfectat pentru că ciclurile de decontaminare ale acestora sunt singurele reproductibile și pot fi validate fără intervenție umană, ceea ce asigură calitatea reprocesării. Folosirea unei mașini face ca instrumentele să fie mai sigure, astfel încât personalul să le poată manevra în siguranță înainte de sterilizarea în autoclav.

- În unele țări/zone deținerea unei mașini automate de spălat și dezinfectat este trecută la categoria „Bune Practici” (Anglia, Wales).
- În alte țări/zone deținerea unei mașini automate de spălat și dezinfectat este obligatorie, așa cum este și autoclavul (Scoția, Irlanda de Nord).
- În România deținerea unei mașini automate de spălat și dezinfectat este exclusiv la latitudinea deținătorului de clinică, dacă acesta înțelege necesitatea ei și este dispus să crească standardele de calitate ale tratamentelor și ale muncii în clinică.
Sursa Foto: Unident Clinic by Dr. Petronela LucaSursa foto: Unident Clinic, by Dr. Petronela Luca. Mașină automată Hydrim M2 G4

Impactul unei mașini automate de spălat și dezinfectat asupra activităților zilnice

1. Asistentele și medicii trebuie să înțeleagă că procesarea unui ciclu durează 60 de minute și că acesta nu poate fi întrerupt pentru a fi bine dus la capăt și pentru a fi validat. Ceea ce ne duce la punctul nr. 2.
  2. În special deținătorii de clinici trebuie să înțeleagă că la început poate fi nevoie de suplimentarea stocului de instrumente, astfel încât procesarea lor într-un ciclu de decontaminare automată să nu influențeze negativ alte programări. De exemplu, dacă există doar o trusă de chirurgie și există 2 pacienți programați în intervale apropiate la intervenții chirurgicale, nu va exista timpul necesar procesării instrumentelor.
  3. Cel mai mare impact poate fi constatat la timpul de procesare. Când spunem 60 de minute/o oră – unei asistente i se poate părea mult. Cea mai frecventă obiecție din partea asistentelor este: „Eu frec instrumentele de 2-3 ori cu peria și le pun la sterilizat. Îmi ia doar câteva minute cu totul; de ce durează o oră la mașină?” Răspunsul este foarte simplu: pentru că asistenta calculează fracționat, pe pași, cât timp îi ia să proceseze un instrument. Dacă ar sta să calculeze pasul 1, pasul 2, pasul 3 etc. pe care îi face în procesul manual de decontaminare, cu timpi de așteptare a instrumentelor în soluții de dezinfectare și ar aduna, la final ar da mult mai mult decât o oră. Plus că întregul proces este fără nicio plusvaloare pentru clinică.

Sursa foto: Scican. Model design cameră de sterilizare

Instalarea unei mașini automate de spălat și dezinfectat în clinică implică, automat, și modificarea fluxurilor în camera de sterilizare. Dacă tot instalați o mașină nouă în clinică, poate este cazul să urmăriți și alte aspecte esențiale pentru designul camerei de sterilizare. Punctele cheie sunt următoarele:

1. Camera de sterilizare ar trebui să fie o cameră separată față de orice alte încăperi din clinică și nicio altă activitate nu trebuie realizată aici (radiografii, vestiar, bucătărie etc.)
2. Asigurați-vă că întreaga cameră de sterilizare este gândită într-un singur sens: curat -> murdar și că nu există zone în care instrumentele murdare să poată intra în contact cu cele deja curățate. Pentru acest lucru este foarte utilă demarcarea vizuală a fiecărei zone. Iluminarea corespunzătoare este obligatorie.
3. Mobilierul, blaturile de lucru, spațiile, accesoriile trebuie să fie din materiale rezistente, ușor de curățat și de întreținut
4. Asigurați-vă că la intrarea în camera de sterilizare, cât mai aproape de ușă, există un spațiu suficient de mare pentru aducerea instrumentelor contaminate de la unit.
5. Imediat după zona de primire a instrumentelor contaminate ar trebui să existe
   a) O chiuvetă la care veți procesa instrumentele care nu pot fi decontaminate în mașină. Ideal ar fi să aveți o chiuvetă suplimentară sau o chiuvetă cu două zone: una dedicată spălării și una dedicată clătirii;
   b) Mașina automată de spălat și dezinfectat instrumente. Aceasta trebuie să fie în zona chiuvetei/mașinii cu ultrasunete;
   c) (Opțional) mașină cu ultrasunete, în special pentru procesarea frezelor.
6. După procesarea în a), b) și/sau c), instrumentele vor fi mutate în zona curată. În această zonă este recomandat să aveți instalată o lupă cu lumină, pentru a facilita inspecția minuțioasă a instrumentelor procesate și considerate curate. Niciodată instrumentele nu trebuie să treacă dintr-o zonă în alta fără să respecte fluxul curat -> murdar, cu excepția cazurilor în care un instrument nu a trecut testul inspecției vizuale și trebuie reprocesat.
7. Dacă instrumentele procesate au trecut testul inspecției vizuale, acestea pot fi transferate în zona de împachetare/ambalare în scopul sterilizării. Blatul de lucru destinat acestui pas ar trebui să fie în lateralul sterilizatorului, iar sterilizator trebuie plasat la o distanță acceptabilă față de celelalte zone din camera de sterilizare.
8. După sterilizare, instrumentele sunt scoase din autoclav și depozitate în „zona curată”, pe blatul de lucru din cealaltă laterală a autoclavului și unde nu pot intra în contact cu instrumente murdare. După descărcarea din autoclav, instrumentele vor fi depozitate conform politicii clinicii.
9. Ventilarea în camera de sterilizare trebuie să fie asigurată într-un singur sens, asemănător cu fluxul de instrumente curat -> murdar.
10. Personalul trebuie să își spele temeinic mâinile înainte și după fiecare pas în procesare. Personalul trebuie instruit cu privire la procesele de decontaminare. Fiecare clinică trebuie să aibă propriile proceduri de reprocesare a instrumentelor. Aceste proceduri trebuie citite cu atenție, înțelese și însușite și trebuie afișate la loc vizibil și accesibil pentru orice asistentă.